#1: Stage en Sabanci voorbereidingen - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Ozcan Koylu - WaarBenJij.nu #1: Stage en Sabanci voorbereidingen - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Ozcan Koylu - WaarBenJij.nu

#1: Stage en Sabanci voorbereidingen

Blijf op de hoogte en volg Ozcan

17 Januari 2014 | Nederland, Arnhem

Beste lezers,

Voordat ik zal beginnen met mijn verslag over het studeren aan de Sabanci Universiteit in Istanbul, zal ik mezelf even kort voorstellen voor diegenen die mijn blog uit nieuwsgierigheid lezen (heb ik namelijk ook veel gedaan :D).

Ik ben Özcan Köylu, 22 jaar en Bedrijfskunde student aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na 3 jaar in de collegebanken gezeten te hebben, heb ik ervoor gekozen om niet direct door te stromen naar de Master. Ik heb ervoor gekozen om een half jaar stage te lopen in Nederland en een half jaar te studeren in het buitenland. Mijn stage heb ik gelopen bij ABN AMRO MeesPierson (de private banking tak van ABN AMRO) in Arnhem. Mijn buitenlandervaring ga ik binnenkort beginnen in Istanbul, aan de Sabanci Universiteit (SU) aan de Aziatische kant van Istanbul.

Dit verslag zal voornamelijk gaan over mijn stageperiode bij ABN AMRO MeesPierson en in het vervolg zal het natuurlijk gaan over mijn ervaringen in Istanbul.

2 september begon mijn stage bij ABN AMRO MeesPierson. Mijn taak binnen het kantoor was acquisitie, dus alles wat te maken heeft met het verwerven van nieuwe (vermogende) klanten. Op het kantoor heb ik veel geordend wat betreft acquisitie en (samen met mijn begeleider) een proces opgesteld waarmee acquisitie beter gerealiseerd zou gaan worden. Behalve het acquisitieproces heb ik me onder andere bezig gehouden met het organiseren van evenementen en het ondersteunen van de bankers in hun dagelijkse werkzaamheden.

Tijdens colleges krijg je hele mooie theorieën en modellen waarmee je moet werken, maar in de praktijk heb ik ze nauwelijks tot niet gebruikt. Enkel de softe skills, zoals presenteren, heb ik tijdens mijn stage (expliciet) gebruikt. Verder weet je natuurlijk heel wat over de organisatiestructuur, en coördinatiemechanismen binnen zo’n grote organisatie. Het is vooral mooi en leerzaam om het te zien en te voelen. Zo waren mijn collegae voornamelijk professionals en die behoefden daarom ook weinig sturing; ze weten namelijk zelf hoe en wat ze moeten doen. Verder heb ik onder andere meegemaakt wat ‘dynamisch’, in de praktijk betekent. ABN wilt weer de beurs op en daarvoor moeten aan heel wat regels van financiële instellingen voldaan worden. Onder andere daardoor vinden er vele veranderingen plaats. Behalve dat, hebben 2 collega’s van kantoor Arnhem een andere functie op andere kantoren binnen ABN gekregen, waardoor er binnen kantoor Arnhem ook weer veel is veranderd. De bank is constant in beweging heb ik gemerkt.

Vaak vroeg ik mezelf en collega’s af of ze het fijn vonden werken met stagiaires…. Ik kan namelijk begrijpen dat het best vervelend is jaarlijks meerdere malen iets uit te leggen aan iemand die na 5 maanden toch weer weg is. De kantoordirecteur gaf daar, tijdens een kantoordiner, een mooi antwoord op: “Het werken met stagiaires is fijn, juist omdat jullie zo anders denken. Vaak geven jullie onbewust dingen aan die anders of beter kunnen.” Vooral het onbewuste gedeelte vond ik wel mooi om te horen. Ik heb namelijk niet het idee dat ik iets revolutionairs gedaan heb binnen ABN, maar onbewust heb ik mensen wellicht beïnvloed/geholpen.

Mijn stagebegeleider gaf me gevraagd, maar ook ongevraagd feedback. Vooral het ongevraagde feedback kon ik wel waarderen; ik ben daar immers om te leren! Verder vertelde ik hem een keer een fout die ik gemaakt had en zijn reactie was: “Kan gebeuren, maar het gebeurt je geen tweede keer.” Het mooie aan zijn zin vond ik de tweeledigheid. Je kan het namelijk interpreteren als: het gaat je geen tweede keer gebeuren, want dan…. of je hebt ervan geleerd en het zal je geen tweede keer gebeuren….

Ik heb, zoals ik eerder al zei, nauwelijks wat van mijn studie gebruikt, maar wel heel veel geleerd. Voordat ik begon, had ik enkele dingen genoteerd waarvan ik vond dat ik ze gedaan of beleefd zou moeten hebben tijdens mijn stageperiode. Dat lijstje heb ik ook aardig afgewerkt dus dat is mooi! Ik vind/vond het altijd wel leuk en leerzaam om te presenteren, dus dat heb ik tijdens mijn stage ook zoveel mogelijk gedaan; wanneer ik de kans kreeg, greep ik die. Verder ook enkele klanten te woord gestaan. Vooral het telefonisch klanten te woord staan vond ik wel leerzaam. Last but not least, natuurlijk acquisitie. Voordat mijn stage begon, kreeg ik een heel pakket aan huiswerk, waarin uitvoerig toegelicht werd wat acquisitie was en hoe dat bij ons in Arnhem eruit zou moeten. In combinatie met de bijna 5 maanden stage-ervaring ben ik een (acquisitie)ervaring rijker geworden! Al met al was het een mooie meewerkstage, waarin ik echt gezien heb hoe er gewerkt wordt en wat er gedaan wordt, zonder belemmerd te worden door het schrijven van een onderzoek.

Afsluitend wil ik alle medewerkers van ABN AMRO MeesPierson in Arnhem en mijn stagebegeleider (Niek Huisma) in het bijzonder, hartelijk bedanken voor de tijd die ze in me gestoken hebben en voor de dingen die ze me geleerd hebben! Ik vond het een plezierige en erg leerzame tijd en mogelijk tot in de toekomst, wellicht aan de andere kant van de tafel ;-).

Nu kan mijn Istanbul-/Erasmustijd officieel beginnen. 2 februari vlieg ik met mijn compagnon Britt naar Istanbul om direct in te trekken op de campus! In het vervolg zullen mijn verslagen dan ook gaan over mijn (studenten)leven in Istanbul!

Groeten!

  • 31 Januari 2014 - 11:30

    Harriet Raben:

    Ozcan,
    Leuk om te lezen !
    Veel succes en
    groetjes van Harriët

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ozcan

Actief sinds 04 Juni 2013
Verslag gelezen: 1164
Totaal aantal bezoekers 8386

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 30 Juni 2014

Studie in Istanbul

Landen bezocht: